Selasa, Jun 19, 2007

MeNGhinDaRi StReSS



1. Makanan: Makanlah secara teratur, dan menunya hendaklah dipelbagaikan, berkhasiat dan dihidangkan ketika masih panas.

2. Tidur: Tidur adalah ubat alamiah yang memulihkan segala keletihan fizikal dan mental. Atur jadual tidur secara teratur, usahakan dapat tidur nyenyak selama 7 – 8 jam sehari.

3. Bersenam: Bersenam dan gerakkan badan sehingga berpeluh, merupakan cara efektif menghindari stress. Pilihlah sukan yang sukai, atau sekadar berjalan-jalan di depan rumah.

4. Merokok: Jangan merokok melebihi 10 batang sehari.

5. Minuman Keras: Jangan sekali-kali meminum minuman yang memabukkan

6. Berat Badan: Kawal berat badan, jangan terlalu gemuk dan jangan terlalu kurus, usahakan untuk mendapat berat badan yang sesuai. Caranya ialah dengan membuat kiraan, jika tinggi anda 160 cm ditolak dengan 100 dan ditolak lagi dengan 10% jawapannya ialah 54 kg. Berat ini adalah sesuai bagi ahli sukan, bagi orang biasa berat 60kg bagi ketinggian 160 cm adalah memadai.

7. Pergaulan: Carilah sekian banyak sahabat dan kenalan yang boleh dipercayai.

8. Waktu: Masa adalah sangat berharga, aturlah waktu bekerja, untuk keluarga, untuk kenalan, untuk masyarakat, untuk beristirihat dan sebagainya, jangan sampai kesuntukan waktu.

9. Agama: Dengannya kekuatan dan ketenangan dapat diperolehi.

10. Berkelah/Makan Angin: Ini perlu untuk membebaskan diri sekejap daripada kesibukan sehari-hari yang dihadapi. Bawalah diri dan keluarga untuk bercuti keluarga negeri atau pun sekadar berkelah di tepi pantai dihujung minggu atau sebagainya.

11. Ekonomi: Aturlah perbelanjaan sehari-hari, jangan sampai kesuntukan terutamanya apabila ia benar-benar diperlukan.

12. Kasih sayang: Berikan kasih sayang yang ikhlas terutama sekali kepada keluarga.

Tiada ulasan: